Multifaced Chile!

9 mei 2016 - Santiago, Chili

Chile! Het land waar je de ene dag een wildwaterrivier afgaat, de volgende dag kan je een vulkaan beklimmen waarbij je tot je enkels in de sneeuw loopt, en daarna kan je weer lkkr op het strand lopen zonnen en tussendoor kan je nog allemaal mooie historische gebouwen en beelden zien. Dat allemaal in Chile!

Mijn tijd in Chile begon in de hoofdstad, Santiago. Nadat ik in Buenos Aires van Chloë afscheid had genomen ben ik naar Santiago gevlogen. Hier kon ik de eerste dagen dus even rustig uithuilen ;) Vervolgens was het toch tijd om wat te gaan ondernemen. In Santiago ben ik met een free walking tour meegelopen. Op het eind geef je dan alleen een tip (geld dus). Op zo´n manier kan je allerlei leuke dingen van de stad zien en krijg je er nog informatie bij ook. Ik heb in Santiago ook een heuvel beklommen zodat je een mooi uitzicht heb over de stad. Deze berg heet de Cerro Santa Lucia en wordt ook wel het liefdesberg genoemd. Deze bergen is nu alleen overdag geopend want het schijnt dat de helft van de bevolking daar gemaakt is dus hebben ze  maar besloten om de berg in de avond te sluiten.

Na Santiago ben ik naar het zuiden gegaan naar het dorpje Pucon. Dit is een dorpje met de uitstraling van een Oostenrijks skidorp. Er wonen maar zo´n 20.000 mensen maar er is wel onwijs veel te doen. In de ochtend kwam ik aan en die middag ben ik gelijk naar een hotspring gegaan. Deze hotsprings hadden weer een japanse uitstraling, met maar liefst 20 verschillende baden. De temperatuur varieerde van 35°C tm 45°C en er was ook nog een koude waterval van 9°C. Was lekker om even te ontspannen.
De volgende dag ging ik een wateractiviteit doen genaamd hydrospeed. Het lijkt op raften, maar ipv met een raft een wildwaterrivier af ga je bij hydrospeed met een plankje de rivier af. Op dit plankje moest je dan met je borstkas op liggen en je benen staken dan uit het water in. We lagen dus heel de tijd in het water. Gelukkig kregen we wel een wetsuit want anders was het iets te koud. Het water was namelijk niet zo heel erg warm, dus je moest gewoon veel in beweging blijven in het water en dan ging het wel. Het was heel leuk om te doen, met een raft ga je toch al gauw over een stroomversnelling heen, maar met het hydrospeeden voelde je echt elke golf en dat was leuk om te doen :)
De dag erna heb ik met wat andere mensen van het hostel een wandeling gemaakt door een nationaal park. In dit nationaal park had je allerlei meren en watervallen. Het was een mooi park om lkkr door heen te lopen en de zon scheen ook nog dus dat was helemaal genieten.

De dag erna ben ik weg gegaan bij Pucon. Het was en werd te slecht weer om allerlei activeiten te doen, terwijl er nog zoveel te doen was.
Ik ben vervolgens naar het eiland Chiloe gegaan. De reden dat ik hierheen ging was omdat de naam op Chloë lijkt dus het moest wel een mooi eiland zijn ;) Op dit eiland staan allerlei verschillende kerken die gemaakt zijn van hout en UNESCO beschermd zijn. Ik ben dus ook heel braaf in kerken geweest, ze zagen allemaal mooi uit. Alles was van hout en sommige kerken waren nog groot ook. De hoogste kerk heeft een top van maar liefst 18mtr en is helemaal van hout! Op het eiland Chiloe ben ik een paar dagen gebleven en vervolgens ben ik weer terug naar Pucon gegaan want ik zag dat daar het weer een beetje was opgeklaard.

Bij Pucon heb ik een vulkaan beklommen. Dit is één van de hoogst actieve vulkaan van Chile. Een jaar geleden is deze vulkaan nog tot uitbarsting gekomen. De afgelopen 2 weken was de beklimming van de vulkaan elke keer niet door gegaan omdat het slecht weer was, voornamelijk veel wind wat het dus gevaarlijk maakt om op de berg te zijn. De weersvoorspellingen werden beter en op de dag dat ik ging was het op het begin nog twijfelachtig. We moesten wel gewoon om 6 uur in de ochtend klaarstaan en dan zouden ze kijken of ze het echt door konden laten gaan. We hoefden gelukkig maar een halfuurtje te wachten en toen zeiden ze dat het doorging. Met een busje gingen we erheen en het busje werd bij de voet van de vulkaan geparkeerd. Toen konden we dus aan de lange klim beginnen, een klim van zo´n 4 uur! We liepen de hele tijd in de sneeuw en hadden ook een ijspickhouweel meegekregen. Dat was wel handig, want sommige stukken waren behoorlijk ijzig en dan had je tenminste een goede extra grip. Na 4 uur ploeteren waren we op de top van de vulkaan aangekomen. Hiervandaan had je een onwijs mooi uitzicht over de omgeving en over de krater van de vulkaan. Je zag hier gewoon allemaal lava stromen en soms de lucht in schieten. Zag er heel indrukwekkend uit. We mochten hier maar 5minuten blijven, want het is niet goed om veel van de stof van de vulkaan in te ademen. Na deze bezichtiging moesten we weer helemaal naar beneden, maar we gingen niet lopen. We gingen sleeën. Het was heel gaaf en je bent dan zo beneden. Sommige stukken kon je echt hard gaan en moest je dus uitkijken dat je optijd remde anders knalde je zo op een rots of viel je een afgrond in. Gelukkig ging het allemaal goed en heeft iedereen het overleefd :)

En om de geweldige dag nog beter af te maken ben ik die middag vervolgens ook nog wezen skydiven. Het stond eerst gepland op de dag ervoor maar toen waaide het te hard. Na de vulkaanbeklimming waren we rond 4 uur weer terug en een half uur later werd ik weer opgehaald om te skydiven. In een klein vliegtuigje met een capaciteit van max 3 personen (de piloot, de instructeur en ik) gingen we de lucht in. Hiervandaan ook een mooi uitzicht over de hele omgeving en toen ik de lucht in ging was de zonsondergang er ook. Na 20min in het vliegtuig werd het tijd om eruit te springen. Het was wel een tandemsprong want ik zou niet weten hoe je moet landen en sturen. De instructeur maakte zich aan mij vast en zo sprongen we het vliegtuig uit. De eerste 30 seconden was een vrije val en daarna ging de parachute open (gelukkig maar). Vervolgens was het nog bijna 5 minuten voordat ik weer grond onder mijn voeten voelde. Het was een hele leuke ervaring en het gaf een onwijze adrenaline kick :)

Na Pucon ben ik naar Valparaiso gegaan. Dit is een stad aan de kust 2 uur van Santiago vandaan. De hele stad zit vol met allerlei mooie graffiti. Het is een echte kunstenaarsstad. Ik heb mijn schilderkunsten maar niet laten zien want wilde de mensen daar niet te jaloers maken.
Het was een hele mooie relaxte stad. Het lijkt wel of door die graffiti iedereen een stuk vrolijker en rustiger is dan het drukke Santiago.
Na Valparaiso ben ik naar het vliegveld gegaan om 6 uur in een vliegtuig te zitten. De bestemming was Isla de Pascua, oftewel Paaseiland. De eerste dagen heb ik een scooter gehuurd om lkkr over het eiland heen te crossen en ondertussen de beroemde Moai beelden te bekijken. Het zijn indrukwekkende en grote beelden en er zijn op paaseiland in totaal ongeveer 1000 van deze beelden te vinden. Maar hiervan zijn vroeger het overgrote deel kapot gemaakt ten tijde van oorlog of ze zijn in een slechte staat. Een klein aantal van deze beelden zijn nog in redelijk goede staat. Het grootste beeld is 9.5mtr hoog!
Op Paaseiland ben ik ook een dag wezen duiken, 3 duiken in totaal. Op de bodem lag ook een Moai beeld (waarschijnlijk neergelegd door een duikschool zelf), maar het zag er wel heel mooi uit en was een leuke ervaring. De volgende dag wilde ik weer gaan duiken, maar toen waaide het helaas te hard waardoor de zee te wild was en er niet gedoken kon worden. Toen ben ik maar lkkr op het strand wezen liggen. Daar was het weer wel goed genoeg voor :)

Na Paaseiland ben ik terug gevlogen naar Santiago en daar ben ik momenteel ook. Ik ben van plan om morgen naar Uruguay te gaan, ik wacht nog op de bevestiging van de vliegmaatschappij. En van Uruguay langzaamaan naar Brazilië te gaan waar ook de eindbestemming van mijn reis is, namelijk in Rio de Janeiro. Maar zover is het nog niet, ik heb nu nog 3.5 weken om nog meer te genieten en meer van Zuid-Amerika te zien :)

Ciao!