Ecuador, de eerste weken

7 februari 2016 - Máncora, Peru

Hallo lieve vrienden, vriendinnen, familie en ander gespuis!

Het is nu al bijna 4 weken geleden dat ik uit Nederland ben vertrokken om een reis van bijna 5 maanden te maken door Zuid-Amerika. Ik heb besloten om toch nog maar een blog te maken. Zodat ik jullie op de hoogte kan houden, maar ook zodat ik dan aan het eind van mijn reis nog weet wat ik allemaal gedaan hebt. Ik begin nu al vergeetachtig te worden!

Mijn reis begon in Quito in Ecuador. Nouja eigenlijk begon het al op Schiphol. Toen heb ik afscheid genomen van Chloë en mijn ouders. Na dit moeilijke moment (niet voor mij natuurlijk ;) ) begon mijn 12 uur lange vlucht naar Quito. De eerste dagen in Quito heb ik wat Spaanse lessen gevolgd. Ik kon 0,0% Spaans spreken dus leek het me handig om wat lessen te volgen om mijn Spaans te verbeteren. Ik kan het nu voor 1% spreken dus dat scheelt :) Ik kan nu tenminste de weg vragen en iets bestellen in een supermarkt oid als het nodig is. Ik heb een paar dagen les gehad en daarna niet meer, Ik had toch geen zin om nog langer in de schoolbanken te zitten. Heb dat al lang genoeg gedaan. Ik wilde gewoon reizen en dingen zien!

Op zo'n manier ben ik in de amazone terecht gekomen. Vanuit Quito was het 8 uur met de nachtbus. Toen werden we (ik en wat andere toeristen die ook de amazone in gingen) opgehaald door een gids en moesten we nog 2 uur in de bus zitten en daarna nog zo'n 4 uur in een kanoeboot en bereikte we eindelijk onze bestemming. We zaten in de middle of nowhere. Het was een klein gebied waar 8 huizen/lodges stonden en een uitkijktoren waaruit je vogels ed kon spotten. Geen bereik met de telefoon en geen internet. Heerlijk is dat! Hier heb ik 5 dagen gezeten en allerlei mooie beesten gezien. Maar liefst 6 verschillende soorten apen gezien (7 als je mij ook meetelt). veel verschillende vogels, veel kaaimannen gezien.
We deden een nachtrit met de boot om dieren te zien. Toen kwamen we een grote kaaiman tegen van 3 meter lang. Normaal duiken die beesten elke keer weer snel onder water om daar te schuilen van ons, maar deze bleef gewoon lkkr relax liggen. Wij er lkkr naar kijken en die gekke gids wilde steeds dichter bij. Uiteindelijk zaten we maar 2 meter van die kaaiman af! Gelukkig deed hij niks :)  Op een gegeven moment maar wel weggegaan want hij werd onrustig. Dat was toch wel een beetje eng en iets later zit die gids doodleuk te vertellen dat een paar maanden geleden een kaaiman de boot was ingesprongen en het been van de kapitein had afgebeten. Gelukkig vertelde hij dat verhaal later pas :p
We hebben ook een dorpje bezocht dat in de Amazone zit. Hier leven ze echt primitief. Een oud vrouwtje heeft ons rondgeleid en daarna hebben we geholpen met het bakken van het lokale brood. Was leuk om mee te maken. Het vrouwtje wilde iedereen ook nog schminken. Bij sommige mensen tekende ze leuk een vlinder of palmboom ofzo op hun wang, maar bij mij gelukkig wat anders. Ze had van mij een warrior gemaakt. Ik ben dus daarna al plunderend de amazone ingetrokken om een ander dorp te veroveren!

Na de Amazone ben ik weer terug naar Quito gegaan en heb ik hier een vliegticket geboekt naar de Galapagos. Dit was nog best wel een gedoe, maar uiteinddelijk wel gelukt :) Zaterdag had ik een vliegtuigstoeltje gereserveerd, maar die avond kreeg ik nog een mail dat de reservering was afgewezen. Iets met mijn creditcard. Ik naar de helpdesk gebeld, zegt die mevrouw van hij is niet afgewezen hoor. Je moet morgen gewoon 3 uur voordat je vlucht gaat op het vliegveld zijn om je creditcard te verifieren. Hadden ze dat niet gelijk in de mail kunnen zetten vroeg ik me af? Afijn, ik de volgende dag 3 uur te vroeg op het vliegveld, loop ik naar de balie van de vliegmaatschappij. Zegt de mevrouw daar dat mijn reservering is geannulleerd en dat ze een nieuwe reservering moet maken. En hopelijk is er dan nog plek!  Ik werd hier wel gek van, ik dacht dan zul je net zien dat er geen plek meer is of dat de prijs flink gestegen is. Niets was minder waar gelukkig. Er was nog plek en ik hoefde nu 2 keer zo weinig te betalen dan ik eerst van plan was. Dit was dus allemaal mooi meegenomen, maar wel behoorlijk wat gedoe dus terwijl dit veel makkelijker zou kunnen.
Galapagos was onwijs mooi! Ik heb hier 4 volle dagen gehad. De eerste 2 dagen heb ik gebruikt om te gaan duiken. Het was duur, maar wel onwijs mooi! Meerdere ray's gezien, schildpadden, veel verschillende soorten vissen en haaien (oa een school hamerheads haaien, was echt gaaf :)! )
De andere 2 dagen heb ik gebruikt om het eiland Isabela te ontdekken. Hier een middagje een mountainbike gehuurd om een mooi stuk te fietsen. Maar ik kreeg natuurlijk een lekke band dus ik heb een stuk moeten lopen. Gelukkig kwam er toen iemand langs gereden met zijn pick-up truck en kon ik de fiets daarin gooien en meerijden, anders was ik nou nog steeds terug aan het lopen ;) De dag erna een hike gedaan op een vulkaan. Deze vulkaan heeft een doorsnee van 11km! en was niet zo lang geleden uitgebarsten. Liepen ook over het opgedroogde lava heen. Zag er indrukwekkend uit en gelukkig barste de vulkaan deze keer niet :) Daarna weer snel naar het hoofdeiland gegaan want mijn vliegtuig terug naar Quito ging weer, maar  de Galapagos was echt mooi!!

Na de Galapagos ben ik een dag naar de Otavalo markt gegaan. Ik was een beetje te laat voor de dierenmarkt. Mijn bed lag wel lekker dus heb er alleen op het einde nog even rond kunnen lopen. Het zag er mooi uit, en daarnaast hadden ze nog een hele grote markt waar ze allerlei spullen verkochten. Veelal hetzelfde, blijkbaar hebben ze niet veel inspiratie om wat anders te verkopen. Maar het zag er wel mooi uit.

Na de Otovalo markt ben ik naar de Cotopaxi vulkaan gegaan. Dit is een van hoogste actieve vulkaan ter wereld. De top is op 5897m hoogte. Hier ben ik 2 dagen gebleven in een hostel die een mooi uitzicht had over de vulkaan. Er zat ook een jacuzzi bij het hostel dus dat was wel relax. Ook hier was geen internet dus Chloë had even rust en geen last van me ;)   Bij de Cotopaxi heb ik een dag een hike gedaan. De Cotopaxi zelf was dicht omdat deze vulkaan actief is dus hebben we een andere berg beklommen die 4200m hoog was en vandaar hadden we een mooi uitzicht over de Cotopaxi, Quito en de rest van de omgeving. Bij het hostel hadden ze ook 4 honden en die honden liepen gewoon elke dag mee de berg op. Elke dag weer met een andere groep toeristen dus. Ik moet er niet aan denken om dat elke dag te doen. Ik vond een keer al zwaar zat!
De dag erna zijn we wezen mountainbiken aan de voet van de vulkaan. Gelukkig was het lekker weer en zag het er allemaal schitterend uit :)

Na de Cotopaxi ben ik naar Quilotoa gegaan. Dit is een meer in een krater van een vulkaan. Het hoogste punt is 3900m hoog. Hier een mooie tocht gedaan om het meer heen samen met iemand anders van het hostel. Het zou zo'n 5 uur moeten duren maar wij deden er iets langer over omdat we een verkeerde afslag namen. Hierdoor bleven we niet op de bergketen/top van het meer, maar gingen we langzaam aan naar beneden naar het meer zelf toe en we waren te eigenwijs om omte draaien en de juiste weg te pakken :p   Helaas begon het toen op het eind ook nog te regen dus waren we zeiknat geworden, maar wel een mooie tocht gehad :)

Na Quilotoa ben ik in een keer doorgereden naar Peru toe. Ik was eerst van plan om halverwege in een stad in Equador nog een 1 of 2 nachten te blijven maar uiteindelijk ben ik toch maar in een stuk doorgereden met de bus. Na een 3 uur lange wachtrij bij de grens! (ze vertrouwde me niet) ben ik eindelijk in Peru aangekomen. Ik zit nu in de stad/dorp Marcona aan de kust.

Dit was mijn reis en mijn belangrijkste verhalen tot nu toe in Ecuador. Daarnaast ben ik blijkbaar ook een bezienswaardigheid, heb vaker gehad dat mensen me aanstaren of een praatje oid met me willen houden. Vooral de kinderen zijn nieuwsgierig en blijven kijken of proberen wat tegen me te zeggen als ze dat durven. Is wel leuk om mee te maken.
Daarnaast is het wel mooi om te zien dat in geen een hostel de spiegels hoog genoeg hangen voor mij en dat zowat overal de bedden te klein zijn haha. Maar voor de rest geniet ik echt van Zuid-Amerika.

Dit zijn dus mijn verhalen tot nu toe. Ik heb nog veel meer meegemaakt maar dat wordt teveel om allemaal te vertellen. Ik geniet nog steeds elke dag en ik zal door blijven gaan met een grote lach op mij gezicht :)

1. Chloë:
    8 februari 2016
    Leuk geschreven! :) Kusjeees!
  2. Paul:
    11 februari 2016
    Goed verhaal! even kort samengevat: een vreemde vogel die vreemde vogels gaat kijken :p