Amazing Peru!

25 februari 2016 - Cusco, Peru

Het is alweer bijna 3 weken geleden dat ik iets van me heb laten horen dus het werd weer eens tijd om mijn verhalen op te schrijven voordat ik het allemaal vergeet.

Het vorige verslag schreef ik in Mancora, een klein plaatsje in het noorden van Peru. Hier heb ik ff een paar dagen gerelaxed. Beetje aan het strand gelegen en niks gedaan. Was wel even lekker na 4 weken volop activiteiten doen.

Na Mancora ben ik naar de hoofdstad van Peru, Lima, gegaan. Veel andere backpackers die ik had gesproken zeiden dat er niks te beleven valt in Lima en dat ik het beter over kon slaan. Ik ging er dus toch heen en had me op het ergste voorbereid, maar het viel allemaal gelukkig mee. Ik vond Lima juist een fijne en leuke stad om een paar dagen rond te lopen en ik heb er lkkr gesurft. Het was wel heel zwaar want de stroming was heel sterk, maar gelukkig wel een aantal keren gestaan (voor max. 1 sec)

Na Lima ben ik naar Huacachina gegaan. Dit is een oasis in de duinen. Hier heb ik in een buggy meegereden (ik mocht helaas niet zelf rijden) en gesandboard. De chauffeur scheurde lekker rond in de duinen en we zaten met zijn 9en in totaal in de buggy. Je had gelukkig wel een riem om anders zou je constant de buggy uitvliegen. Maarja het is wel Peru dus die riemen waren ook niet al te goed. Ik heb 2 keer gehad dat mijn riem losschoot en ik daardoor heel fijn met mijn hoofd tegen het dak van de buggy aanzat :)  maar het was allemaal wel veilig hoor moeders!
In Huacachina ben ik 2 nachten gebleven en heb ik ook nog wat duinen beklommen. Dit was wel zwaar en warm. Ik ging natuurlijk de duinen beklimmen op het punt dat de zon het scherpst was, maar dan krijg je wel mooie uitzichten :)

Na Huacachina ben ik in de ochtend naar Nazca gegaan. Hier heb ik in een klein vliegtuigje gezeten. 8 personen zaten er in totaal in het vliegtuigje, 6 passagiers en 2 piloten). Vanuit dit vliegtuigje konden we de bekende Nazca lijnen zien. Ik had verwacht dat het heel duidelijk zou zijn en je dus goed de lijnen konden zien, zoals de condor, colibri, astronaut en nog meer. 12 in totaal. Maar het was nog best lastig te spotten. Gelukkig was er een copiloot die ze aanwees en zelfs dan was het nog even zoeken. Maar het was wel heel gaaf en heb ze allemaal gezien :)

Na het vliegritje heb ik nog een kleine tour gedaan naar een inca begraafplaats. Hier zag je gemumificeerde skelleten die meer dan 1000 jaar geleden daar begraven werden. Na de begraafplaats heb ik nog een oude aquaduct bezocht. Deze was in de inca tijdperk gebouwd en op dit moment wordt dit aquaduct nog gebruikt door de boeren in Nazca.

Na deze bezichtigingen heb ik een nachtbus gepakt naar Cusco toe. De meeste nachtbussen zijn gelukkig wel relax. Je hebt een stoel die je 180 graden kan kantelen of 160 graden. Je kan hier dus gewoon in slapen. Natuurlijk zit je in een bus en de wegen zijn niet altijd supergoed dus je wordt wel lkkr heen en weer geschud dus in een echte diepe slaap kan je ook niet komen, maarja het is ook geen vakantie! Het is soms echt afzien :p

In Cusco ben ik een tijdje geweest. Eerst 3 dagen de tijd genomen om Cusco te zien. Cusco is omringd door bergen. Bij sommige zijn er ook ruins te vinden en die heb ik dus ook bezocht. Er is ook een berg die Saqsayhuaman heet. Die spreken ze allemaal uit als Sexy woman! Deze berg en de ruines heb ik natuurlijk ook bezocht!

Vanuit Cusco heb ik de Salkantay trek gedaan. Dit is een wandeltocht van 5 dagen, waarbij je op de laatste dag het wereldberoemde Machu Pichu bezoekt. Maar voordat het zover was moest ik dus eerst 4 dagen afzien. De eerste dag werd ik om 4 uur in de ochtend! opgehaald van mijn hostel en daarna zouden we 2 uur met de bus naar het startpunt gaan van het wandelen. Maar dit is Zuid-Amerika dus alles is manana manana. Als ze bijvoorbeeld zeggen dat we over 5 minuten vertrekken dan moet je vragen of het normale minuten zijn of peruviaanse minuten. Al zijn het peruviaanse minuten dan kan het wel een half uur langer duren. Dat was nu ook het geval. Uiteindelijk vertrokken we om 5 uur pas uit Cusco, ipv 4 uur.

De eerste wandeldag was een trainingsdag. Toen hebben we 'maar' 5 uur gelopen en ook een mooi meer bezocht die daar in de bergen verstopt lag.
We sliepen in tentjes. Het is nu regenseizoen dus ze hadden de tenten wel onder een extra overdekking gezet anders zou het snachts allemaal wegwaaien.
De groep waarmee ik ging wandelen was ook heel gezellig. We waren met zen 19en en ook nog met 2 gidsen, dat was een gezellige grote groep. Het waren ook vooral jongeren. Er was een stel dat iets van 35 was en voor de rest was iedereen 30 of jonger. Dat was allemaal wel gezellig.
De tweede dag was de zwaarste dag. We hebben toen voor zo'n 7 uur gelopen, waarbij we de eerste 4 uur omhoog moesten klimmen. Dit was zwaar maar uiteindelijk hadden we allemaal het doel van die dag bereikt en dat was 4600 meter. Dit was de Salkantay bergpas. De Salkantay berg zelf was meer dan 6200 meter hoog. Op deze bergpas hebben we ook een ritueel uitgevoerd die de mensen vroeger en nu nog steeds uitvoeren op die plek. Het komt er op neer dat je verbinding moest maken met de berg en dan de heilige berg bedanken voor de dingen waar je dankbaar voor wilt zijn enzo. De gids legde het heel goed en interessant uit en het was mooi om dit mee te maken.
Na dit ritueel liepen we weer verder en kwamen we bij het 2e overnachtingsplek uit. Dit lag mooi gelegen naast een rivier tussen de bergen in.
De dag erna moesten we gelukkig maar een klein stukje lopen, maar 5 uur. We liepen over de 'weg' want het pad die normaal gelopen werd was weggevaagd omdat er regelmatig landverschuivingen waren. Op de weg was het ook niet altijd veilig, maar wel veiliger. Daar konden ook weleens aardverschuivingen voorkomen en dan moest je heel snel weglopen anders kreeg je een rots op je hoofd. Dit hebben we gelukkig niet meegemaakt :)
Op de 3e dag hebben we in de middag een hot spring bezocht. Dit was wel lekker om in een warm bad te springen en te douchen nadat je 3 dagen veel inspanningen heb verricht, heb gezweet en in die tijd niet heb gedoucht.

De 4e dag ging ik in de ochtend Ziplinen. De hoogste kabel was 250mtr boven de grond en de langste kabel was maar liefst 510mtr lang. Dat was gaaf om onder zo'n kabeltje te hangen en naar de andere kant te racen. De eerste keer ging ik gewoon normaal, maar de keren daarna hang je op zen kop aan de kabel of hang je onder de kabel zoals een vogel of superman. Dit was allemaal wel gaaf.
Na het ziplinen moesten we nog 3 uur lopen om bij het dorp aan de voet van de Machu Pichu te komen. Dit dorp was Aguas Calientes. Hier uitgerust en optijd het bedje opgezocht want de volgende ochtend stond ik weer om 4 uur op.

De poorten naar de berg waar de Machu Pichu op ligt gingen om 5 uur open, dus om 5 uur stond er al een hele rij van mensen die er in wilden. Ik stond er ook tussen. Om 5 uur ging het dus open en dan moest je nog iets van 3000 treden naar boven lopen naar de ingang. De ingang ging om 6 uur open. Ik ben uiteraard naar boven gelopen, maar er waren ook genoeg luie mensen die met de bus gingen.

Om 6 uur konden we eindelijk naar binnen en hadden we het ultieme doel bereikt van 4 dagen wandelen, totaal 80km gelopen. We hadden de Machu Pichu bereikt en het was het waard. Het zag er zo mooi uit! 70% was nog in de originele staat en het was heel indrukwekkend.
Ik heb ook de Huayna Picchu berg beklommen die naast de Machu Pichu ligt. Van hier had je een mooi uitzicht over de omgeving en ruines zelf. Het zag er allemaal heel mooi uit en aan het eind van de dag ging ik met een goed gevoel terug naar het hostel.

En nu ben ik weer in Cusco en pak ik vanavond een bus naar Puno bij het Titicacameer, dit is op de grens met Bolivia. Hierna zal ik Bolivia ingaan om daar 2 tot 3 weken rond te reizen en dan vlieg ik naar Buenos Aires toe :)

Dit waren mijn avonturen van de afgelopen 3 weken en ik geniet nog steeds elke dag van mijn reis :)